Three Calls for Papers on Collecting and Museums. Deadlines: April / May 2013

Summary of this post

This is a three-in-one post on Calls for submissions for conferences that have to do with museums and collecting, in the widest sense.

  • The first one will be held in Gotha (Germany) in November 2013 and is on Collections and the Marketplace, as part of the wider theme Economies of Collections and the Value of Scientific Things. Conference languages: German and English.
  • The second call is for a conference to be held in September 2014 (sic!) in Berlin, with the working title Mars and Museum. European Museums during the First World War. Conference languages: German, English, French
  • The third conference looking for contributions is held in June 2013, by the University of York under the title The Role of Collectors, Critics, Curators in Artistic Practice c. 1780-1914.

Please find all three calls hereafter.


Sammlungsökonomien. Vom Wert wissenschaftlicher Dinge, Teil 1:
Sammeln und Markt seit dem späten 18. Jahrhundert

Call for Papers

*** English version below ***

Gotha, 21./22. November 2013

In Sammlungen vermischen sich epistemische und ökonomische Kreisläufe. Wissenschaftliches Sammeln lässt sich als ein Prozess der Wertschöpfung begreifen, der Kapital mobilisiert und anhäuft – soziales, ökonomisches, politisches, vor allem aber wissenschaftliches Kapital. Dies hängt unmittelbar mit der Materialität von Sammlungen zusammen: Sammeln verbindet die Produktion wissenschaftlicher Erkenntnis mit der Herstellung und Zirkulation von Dingen. Während die jüngsten Forschungen zu Museen, Sammlungen und Wissensdingen vor allem deren Erkenntniswert in den Mittelpunkt gestellt haben, konzentriert sich der erste Workshop zum Thema “Sammlungsökonomien” auf den wenig beachteten Zusammenhang von Sammeln, Wissen und ökonomischer Wertzuschreibung seit dem späten 18. Jahrhundert. Denn Dinge und Wissenschaften sind historisch sehr konkret durch verschiedene Märkte und Ökonomien miteinander verbunden. Wissensdinge werden gehandelt, verkauft, getauscht und geschenkt. Sie werden ausgestellt, zirkulieren zwischen Sammlern, Händlern, Besitzern und Institutionen und erhalten in diesen Kreisläufen ihren spezifischen Wert.

Die Schnittstellen von Sammeln und Markt prägen sowohl Archive, die wie die Sammlung Perthes in Gotha aus betriebswirtschaftlichen Kalkülen angelegt wurden, als auch naturwissenschaftliche Sammlungen wie beispielsweise im Berliner Naturkundemuseum, die scheinbar rein wissenschaftlich motiviert sind. Mit dem Fokus auf Sammlungsökonomien lassen sich sowohl diese geldökonomischen Prozesse als auch sammlungsinterne Fragen des Verwaltens, Haushaltens und Ordnens des Wissens historisch schärfer fassen. Diese Perspektive erlaubt es zudem, aktuelle wissenschaftspolitische Entwicklungen anders zu diskutieren, denn Debatten über Sammlungen und deren historische Erschließung sind zunehmend durch eine Rhetorik der kulturellen Ökonomie geprägt. Objekte werden als Teil unseres „kulturellen Erbes“ definiert, den es als Beleg und Ausweis der wissenschaftlichen, nationalen und kulturellen Gegenwart zu bewahren gilt.

Ziel des Workshops “Sammeln und Markt” ist es, an Fallbeispielen zu zeigen, dass der Kultur- und Erkenntniswert wissenschaftlicher Dinge untrennbar mit ökonomischen Infrastrukturen verbunden ist. Wir fragen danach, ob und wie sich Sammlungsökonomien historisieren lassen. Wie etwa veränderte sich der Wissenshandel, als fürstliche und gelehrte Sammlungen seit dem späten 18. Jahrhundert verstärkt in staatlichen Besitz übergingen? Welchen Einfluss hatte die politische Förderung von Sammlungsreisen? In welcher Beziehung stand der privatwirtschaftliche Markt für wissenschaftliche Dinge mit den akademischen Sammlungen? Wie wurden Sammlungen organisiert, damit sie ökonomisch, d.h. effizient, benutzt werden konnten? Welchen Status hatte das Original in Bezug auf Dublette oder Reproduktion? Wie beeinflusste die Zirkulation von Dingen zwischen Akademie und Handel wissenschaftliche Diskurse, Disziplinen und Institutionen? Wie veränderte der Handel die epistemische Struktur von Sammlungen? Inwiefern wurde Kategorisierung wissenschaftlicher Objekte als “neu” oder “einzigartig” durch einen Markt gesteuert? Welche ökonomischen und historischen Wechselwirkungen lassen sich zwischen Ordnen, Präsentieren und Vermarkten erkennen und wie wirken diese bis heute fort?

Mit diesem Call for Papers laden wir Forscher/innen und Nachwuchswissenschaftler/innen aus unterschiedlichen Bereichen – von der Sammlungsgeschichte und -theorie, über Sozial- und Wirtschaftsgeschichte bis hin zur Wissenschafts-, Kunst- und Kulturgeschichte – ein, die Verbindungen von Sammlungs- und Ökonomiegeschichte zu diskutieren. Ziel ist es, einen Einstieg in das umfassende Thema “Sammlungsökonomien” zu finden, der in Folgeveranstaltungen erweitert und vertieft werden soll.

Die Tagung ist eine Kooperation des Projektes “Globalisierung und lokales Wissen: Sammlungsbezogene Forschung zum Verlag Justus Perthes” am Forschungszentrum Gotha der Universität Erfurt und der kulturwissenschaftlichen Forschungsinitiative “PAN – Perspektiven auf Natur” am Berliner Museum für Naturkunde. Sie findet am 21./22. November 2013 auf Schloss Friedenstein in Gotha statt. Konferenzsprachen sind Deutsch und Englisch. Bewerbungen mit Abstracts (max. 500 Wörter) und kurzem Lebenslauf bitte bis spätestens 31. Mai 2013 an nils.guettler@uni-erfurt.de oder ina.heumann@mfn-berlin.de senden.

Konzept und Organisation: Nils Güttler & Ina Heumann

Dr. des. Nils Güttler
Projekt: Globalisierung und lokales Wissen
Forschungszentrum Gotha der Universität Erfurt
Postfach 100561
99855 Gotha
+49(0)361/737-1726

Dr. Ina Heumann
PAN – Perspektiven auf Natur
Museum für Naturkunde
Leibniz-Institut für Evolutions- und Biodiversitätsforschung
Invalidenstr. 43
10115 Berlin
+49(0)30/2093-8977

Wissenschaftlicher Beirat: Martin Mulsow, Susanne Rau, Petra Weigel

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Call for Papers (English version)

Economies of Collections and the Value of Scientific Things
Part 1: Collections and the Marketplace since the late 18th Century

Gotha, November 21-22, 2013

Scientific collecting is a process that mobilizes and spawns social, economic, political, and scientific capital. The materiality of collections links the production of scientific knowledge to the production and movement of things. Whereas historical research has recently emphasized the epistemic impact of collections we want to focus on their often neglected economic dimensions from the late 18th century onwards. Historically, things and sciences have always been connected through marketplaces and economies. Prior to public display, scientific things used to circulate between collectors, traders, owners, and institutions. Indeed, things acquire their unique value by means of circulation.

To focus on the economies of collections affords a clearer picture of monetary processes. As such it also draws attention to questions concerning the management, house-keeping and ordering of knowledge within collections. Economies, for instance, have shaped the archive of the cartographical publishing company Perthes in Gotha as well as the collections of the Berliner Naturkunde Museum. Furthermore, the perspective on the economies of collections allows for new discussions about contemporary scientific and political developments. Being dominated by rhetorics of cultural economies objects are defined as part of our cultural heritage.

The workshop series “Economies of Collections and the Value of Scientific Things” argues that cultural and epistemic values of objects are intrinsically linked with economic infrastructures. In part 1 – “Collections and the Marketplace” – we ask how such a history can be established. How did the scientific marketplace change when early modern collections were transferred into the possession of nation states in the late 18th century? What impact did political sponsorship have on expeditions? To what extent were private and academic markets connected? How were collections efficiently organized? What status did originals have in relation to copies? How did the economic circulation of objects shape scientific debates and what was its impact on new disciplines and institutions? In which way did 19th-century trade change the status of objects from the “typical” to the “exceptional”? How can historians come to an integrative view on processes of ordering, presenting, and marketing?

With this call for papers we invite researchers and young scholars to collaboratively explore the relations between collections and the marketplace. Contributions from different disciplines are welcome including, for instance, the history of science, the history and theory of collections, history of economics, art history and cultural studies. This call for papers is an initial articulation of our interest in “Economies of Collections” to be extended and deepened in forthcoming workshops.

The conference is a co-operation between the project “Globalisation and local knowledge: research on collections of the publishing company Justus Perthes” at the Research Institute for Social and Cultural Studies in Gotha, Universität Erfurt and the research initiative “PAN – Perspectives on Nature” at the Museum für Naturkunde Berlin. The conference will take place on November 21-22, 2013 in Gotha. Applications in German or English including abstracts (max. 500 words) and a short CV are due on May 31, 2013.
Contact: nils.guettler@uni-erfurt.de or ina.heumann@mfn-berlin.de

Organizers: Nils Güttler & Ina Heumann

Dr. des. Nils Güttler
Projekt: Globalisierung und lokales Wissen
Forschungszentrum Gotha der Universität Erfurt
Postfach 100561
99855 Gotha
+49(0)361/737-1726

Dr. Ina Heumann
PAN – Perspektiven auf Natur
Museum für Naturkunde
Leibniz-Institut für Evolutions- und Biodiversitätsforschung
Invalidenstr. 43
10115 Berlin
+49(0)30/2093-8977


Mars and Museum. European Museums during the First World War (working title)

International Conference organised by
Bénédicte Savoy (Technische Universität Berlin),
Petra Winter (Zentralarchiv der Staatlichen Museen zu Berlin – Preußischer Kulturbesitz),
Christina Kott (Centre Marc Bloch Berlin, Université Panthéon-Assas Paris)

Date: September 18, 2014 – September 20, 2014

Location: Technische Universität Berlin, Strasse des 17. Juni 135,
10623 Berlin, and the Museum Hamburger Bahnhof, Invalidenstrasse 50-51,
10557 Berlin

Submission deadline: April 30, 2013

– please scroll down for German version –

Today it has almost been forgotten that not only the Second World War
but also the First World War constituted a crucial break in the history
of European museums.  As a matter of fact, the Louvre was almost
completely evacuated and the holdings sent to Toulouse and Blois. The
Hermitage, in Saint Petersburg, was transformed into a military
hospital for several years, and its collections were transported to
Moscow. In Berlin, the marvelous coin collection from the Kaiser
Friedrich Museum (today’s Bode Museum) was endangered since the
Reichsbank, the National Bank of the German Reich, had made a claim on
it as a guarantee for its gold.  And the British Museum in London lost
11 of its curators to the war. On the Western as well as on the Eastern
Front, museum activities were interrupted or disordered for many years
due to destruction and evacuations. The acquisition of new works of art
was difficult during and especially in the aftermath of the war.
However, in many museums the war opened up unexpected opportunities to
undertake museum reforms, create new displays, and make architectural
changes. The history of European museums during the First World War has
not yet been written, or if so then only within the framework of
institutional histories of some of the large and middle-sized museums.
The aim of the scheduled conference is to highlight, for the first
time, the fate of museum buildings, museum collections, and museum
collaborators during the First World War in a transnational and
comparative perspective. Structural similarities, as well as national
characteristics, in the different museum war histories will be
analyzed. The conference aims not only to reflect the transnational
turn of museum studies but also intends to promote it by identifying
gaps and desiderata for research.

The focus of papers – which may be case studies or comparative studies
– should be on one of the following aspects:

1) Actors
Lines of action, scope, circulation, and experiences of museum
collaborators within their home institutions or behind the front line.
The role of women. Political and scientific positioning in the European
“Cultural War.” Museum activities in war areas and occupied
territories. Development of war-associated exhibitions.

2) Discourses
Involvement of museums as “temples of culture” in the battle against
the “barbarian enemy,” by means of propagandist writings and lectures
made by the different warring parties. Shaping of museum-specific
argumentation lines in ethnological museums. Development of special
terminologies at the interface between “art protection” and “art
looting.” Museums and museum collections in the visual propaganda.

3) Art Works and collections
Evacuations and war losses, protective measures at and in museums.
Restitution claims for single works of art or whole collections,
looting plans. Maintained or interrupted exhibition activities.
Transformation of museum buildings for war purposes. Art collections as
financial factors. Organization of war exhibitions behind the front
line. Acquisition politics, art market, and war. Plans for museum
rearrangements and new buildings. Dealing with excavations under museum
administration in front areas and in non-European regions.

Please send your submissions (approx. 1000 characters) for a 30-minute
lecture as well as some short biographical notes by April 30, 2013 to
Bénédicte Savoy (benedicte.savoy@tu-berlin.de) and Christina Kott
(christina.kott@u-paris2.fr). Conference languages are German, English,
and French.

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Internationale Tagung

Mars und Museum. Europäische Museen im Ersten Weltkrieg [Arbeitstitel]

Prof. Dr. Bénédicte Savoy (Technische Universität Berlin), Dr. Petra
Winter (Zentralarchiv der Staatlichen Museen zu Berlin – Preußischer
Kulturbesitz), Dr. Christina Kott (Centre Marc Bloch Berlin, Université
Panthéon-Assas Paris)

Datum: 18.9. – 20.09.2014

Ort: Technische Universität Berlin, Straße des 17. Juni 135, 10623
Berlin/ Hamburger Bahnhof, Invalidenstraße 50-51, 10557 Berlin

Deadline: 30. April 2013

Es ist weitgehend in Vergessenheit geraten, dass nicht nur der Zweite,
sondern auch der Erste Weltkrieg ein bedeutender Einschnitt in der
Geschichte der europäischen Museen war. Der Louvre wurde 1914 von Paris
nach Toulouse und Blois fast komplett evakuiert. Die Eremitage in St.
Petersburg verwandelte sich für Jahre in ein Kriegslazarett und ihre
Sammlungen wurden nach Moskau verlagert. In Berlin gefährdete der Krieg
u.a. die großartige Münzsammlung im Kaiser-Friedrich-Museum (heute
Bode-Museum), die von der Reichsbank als Garantie für Gold in Anspruch
genommen wurde. Das British Museum verlor elf seiner Kustoden. In den
Operations- und Besatzungsgebieten im Westen und Osten war der
Museumsbetrieb aufgrund von Zerstörungen und der Evakuierung vieler
Sammlungen jahrelang unterbrochen oder gestört; während und besonders
nach dem Krieg blieben Neuerwerbungen erschwert. In vielen
Institutionen eröffneten sich in der unmittelbaren Nachkriegszeit aber
auch ungeahnte Möglichkeiten für die Umsetzung von Reformen,
Neuordnungen und Umbauten. Die Geschichte der europäischen Museen im
Ersten Weltkrieg ist bislang, wenn überhaupt nur im Rahmen der
Institutionsgeschichte großer und mittlerer Museen aufgearbeitet.
Ziel der geplanten Tagung ist es, das Schicksal von Museumsbauten, von
Sammlungen, sowie des Museumspersonals im Ersten Weltkrieg erstmalig
vergleichend und transnational zu beleuchten. Die strukturellen
Gemeinsamkeiten der unterschiedlichen Museumsgeschichten im Krieg
sollen ebenso beleuchtet werden wie auch nationale Spezifizitäten. So
soll die Tagung die sich zunehmend internationalisierende
Museumsforschung nicht nur widerspiegeln, sondern durch Identifizierung
von Forschungslücken und Desiderata auch entscheidend vorantreiben.

Folgende Aspekte sollen, als Fallbeispiele oder aus vergleichender
Perspektive, im Mittelpunkt stehen:

1. Akteure
Handlungsweisen, Spielräume, Zirkulation und Erfahrungen von
Museumsmitarbeitern an ihren angestammten Institutionen bzw. an der
Front. Rolle der Frauen. Politische und wissenschaftliche
Positionierungen im europäischen „Krieg der Geister“. Museumsarbeit in
den Operations- und Besatzungsgebieten. Erarbeitung kriegsaffiner
Ausstellungsprojekte.

2. Diskurse
Einbeziehung der Museen als Tempel der Kultur gegen die „Barbarei“ des
Feindes in Propagandaschriften und Vorträgen der jeweiligen
Kriegsparteien. Gestaltung museumsspezifischer Argumentationsstränge in
Völkerkundemuseen. Entwicklung spezifischer Terminologien an der
Schnittstelle zwischen „Kunstschutz“ und „Kunstraub“. Museen und
Museumssammlungen in der Bild-Propaganda der Zeit.

3. Werke und Sammlungen
Auslagerungen und Kriegsverluste, Schutzmassnahmen an und in Museen.
Forderungen nach „Restitution“ einzelner Werke oder Sammlungen,
Kunstraubpläne. Ausstellungstätigkeit bzw. Ausstellungsstopp im Krieg.
Umwidmung von Museumsgebäuden zu Kriegszwecken. Kunstsammlungen als
wirtschaftlicher Faktor. Ausstellungsorganisation an der Front.
Erwerbungspolitik, Kunstmarkt und Krieg. Neuordnungs- und Umbaupläne.
Umgang mit Museumsgrabungen in Frontgebieten und im außereuropäischen
Raum.

Skizzen zu Vorträgen im Umfang von etwa 1.000 Zeichen und kurze Angaben
zur Biographie für 30minütige Vorträge werden bis zum 30. April 2013
erbeten an Prof. Dr. Bénédicte Savoy (benedicte.savoy@tu-berlin.de) und
Dr. Christina Kott (christina.kott@u-paris2.fr). Tagungssprachen sind
deutsch, englisch und französisch.


The Role of Collectors, Critics, Curators in Artistic Practice

York, Humanities Research Centre, June 26, 2013

Deadline: Apr 26, 2013

Collaborators: The Role of Collectors, Critics, Curators in Artistic
Practice c. 1780-1914

26 June 2013, Humanities Research Centre, University of York

In May 1884 the art critic Marion Harry Spielmann wrote in defence of
the often criticised profession of art criticism: ‘The critic – (I am
not now referring to the mere notice writer of daily journalism) –
spends his life in devotion not only to art but to artists: and, so far
as public recognition is concerned, he reaps his reward in sneers and
‘chaff’: sneers from painters, thoughtless and irresponsible, like Mr
Whistler; indifference from others less splenetic and querulous.’
Spielmann, a prolific author, editor and arts administrator, was an
advocate for and close friend of numerous contemporary artists. Along
with the collectors and curators whom he frequently worked with and
wrote about, he was an active and influential participant in
contemporary art practice in late-Victorian London.

Relationships between artists, collectors, critics and curators are
often considered in isolation but rarely in tandem. Drawing upon a
diverse range of case studies, covering a variety of local and global
contexts, this one day post-graduate workshop aims to unpick
consistencies, changes and crossovers in the sometimes fraught but
often productive relationships between artists, collectors, critics and
curators in the long nineteenth century. By bringing together students,
early-career researchers and established academics, we hope the
workshop will provide an informal but stimulating forum for
conversation, debate and interdisciplinary exchange about the
nineteenth-century art world and its constituents.

We invite proposals for twenty-minute papers from postgraduate
students, early career researchers and established academics.

Papers might explore, but are not limited to, the following topics:
•    The advent of professional art critics and curators and its impact
on artistic practice
•    Patronage and collecting in the long nineteenth century
•    Artists as collectors, critics and curators
•    The fabrication and decoration of Museum buildings
•    Curating contemporary art in the long nineteenth century
•    The art press and art publishing
•    The Grand Tour/tourists as collectors, critics and curators
•    Conversations/collaborations in the studio
•    Collectors, critics, curators and local/regional/national
identities
•    Agency and authorship in artistic practice in the long nineteenth
century
•    Documents: catalogues, contracts and correspondence

Abstracts of no more than 250 words should be sent to Charlotte Drew (
ckd502@york.ac.uk) and Eoin Martin (eoin.martin@warwick.ac.uk) by
Friday 26 April.

This event is generously supported by the Centre for Modern Studies,
University of York.

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